För några veckor sedan bloggade jag om ett uppdrag som innebar lättlästbearbetning av en myndighetstext. Då kunde jag inte säga vad det rörde sig om, men nu ligger texten på regeringens webbplats. Det gäller Socialdepartementets utredning om välfärdsteknik i äldreomsorgen och mitt uppdrag var att göra en lättläst version av rapportens sammanfattning. Det var en utmanande uppgift och jag är mycket stolt över resultatet!
Att lättlästbearbeta en text är lite som att skala en lök. Det finns flera lager att ta bort innan man kommer till kärnan. Frågan är bara hur många lager jag ska skala. När det gäller den här texten så hade jag fått veta att den skulle läsas av personer som har någon form av kognitiv svikt. Det är en bred målgrupp och det är omöjligt att möta alla i en och samma text. Därför blir lättlästbearbetningen alltid en gyllene medelväg.
För att få fram huvudbudskapet var jag tvungen att korta ner och förenkla texten rejält - men samtidigt fick det inte bli fel. Därför var jag tydlig med att kunden skulle kontrollera texten, så att innehållet inte blivit missvisande.
När jag nu läser, ser jag att kunden bara justerat några småsaker och det känns ju riktigt, riktigt bra! Om du skulle vara nyfiken på min lättlästa sammanfattning så finns den i dokumentet Framtidens teknik i omsorgens tjänst SOU 2020:14, på regeringens webbplats.
Jag gjorde lättlästbearbetningen på uppdrag av en ny samarbetspartner - Språkbolaget - och jag hoppas på fler liknande uppdrag framöver.
Att lättlästbearbeta en text är lite som att skala en lök. Det finns flera lager att ta bort innan man kommer till kärnan. Frågan är bara hur många lager jag ska skala. När det gäller den här texten så hade jag fått veta att den skulle läsas av personer som har någon form av kognitiv svikt. Det är en bred målgrupp och det är omöjligt att möta alla i en och samma text. Därför blir lättlästbearbetningen alltid en gyllene medelväg.
För att få fram huvudbudskapet var jag tvungen att korta ner och förenkla texten rejält - men samtidigt fick det inte bli fel. Därför var jag tydlig med att kunden skulle kontrollera texten, så att innehållet inte blivit missvisande.
När jag nu läser, ser jag att kunden bara justerat några småsaker och det känns ju riktigt, riktigt bra! Om du skulle vara nyfiken på min lättlästa sammanfattning så finns den i dokumentet Framtidens teknik i omsorgens tjänst SOU 2020:14, på regeringens webbplats.
Jag gjorde lättlästbearbetningen på uppdrag av en ny samarbetspartner - Språkbolaget - och jag hoppas på fler liknande uppdrag framöver.
Tack Ann-Charlotte, du gjorde ett bra jobb. Hälsningar Maria Gill
SvaraRaderaTack, Maria! Det var väldigt roligt att höra.
Radera