Fortsätt till huvudinnehåll

Skriva eller marknadsföra?

Jag har haft två fina skrivdagar då jag börjat jobba på ett helt nytt manus. Jag vet inte riktigt vart berättelsen kommer bära hän, men det känns bra i magen i varje fall.

Skrivtiden har varvats med marknadsföringsarbete inför släppet av Fisketuren och Branden. Tillsammans med en del skrivande kollegor har jag resonerat kring just det här med marknadsföring. Det tar nämligen mycket tid - skrivtid! Dessutom finns det så många olika saker att lägga krut på idag, som flera olika sociala kanaler, kontakter med tidningar och annan media, vara ute och signera i bokhandeln, gå omkring med böckerna och visa upp dem hos olika butiker och/eller bibliotek, kontakta bokbloggare, medverka på marknader och kulturdagar, starta en podd ... Det sistnämnda är väl att betrakta som en social kanal kanske. Men ändå! Det finns en hel del att göra för att sälja sina böcker. Och det krävs att du gör något. Det är naivt att tro att du blir framgångsrik i bokfloden annars. Om du inte redan har ett känt namn eller extremt mycket tur!

Vi är många som slåss om utrymmet därute och det är lätt att dras med i stressen av alla "borden". Om du som jag dessutom följer många andra författares bloggar eller andra sociala kanaler, är det lätt att tro att alla andra gör så himla mycket mer för att nå ut. Men det finns ju ingen som har fler än 24 timmar på sitt dygn ...

Jag väljer att vara aktiv här på bloggen och på mina konton hos Facebook och Instagram. Helt enkelt för att jag tycker det är roligt. Sedan jobbar jag med att försöka nå olika media. Det är tufft och tar mycket tid, men ibland lyckas jag. Att jobba lokalt brukar vara mer tacksamt och är absolut inte att förringa. Exempelvis träffade jag igår en reporter från lokaltidningen Norra Halland och pratade om nya Tage på camping.

Men till syvende och sist kanske den bästa marknadsföringen är att komma ut med fler nya böcker?! Jag vet inte, men det känns så. Och då måste du skriva.

Jag är med i en FB-grupp där ett gäng kursare från utbildningen "Att skriva barnlitteratur" håller ihop och peppar varandra. Med jämna mellanrum återkommer vi till den här frågan. Och här är två andra författare som resonerat i ämnet:

Camilla Jönsson, aktuell med ungdomsboken Ekon.

Anna Lönnqvist skrev om detta på Debutantbloggen i höstas.

Kommentarer

  1. Jag tycker att det är jobbigt med marknadsföring. Att veta om man gör tillräckligt, och att veta om man satsar på rätt saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, vad prioritera bland alla val?! Men man måste stå ut med sig själv så jag lyssnar på magen :-)

      Radera

Skicka en kommentar