Hoppsan, hejsan så var vi i mitten av april! De senaste veckorna har bestått av både jobb och påsklov. Före lovet hade jag nya digitala författarbesök, den här gången på Älvsåkersskolan i min hemkommun. Även om skolan ligger geografiskt nära så känns det helt rätt att göra digitala besök eftersom vi under en period haft mycket hög covid-smitta här i Halland.
Jag har många positiva erfarenheter av digitala besök. Pedagogerna tar mina tips om förberedelser på allvar och eleverna jag träffat digitalt är ofta bättre förberedda än när jag gör ”livebesök”. Klasserna har överlag varit positiva och peppade, det känns som om eleverna tycker att det är kul med besök via skärmen. Jag vet inte, kanske kan det vara nyhetens behag?
Negativt är att det är svårare att fånga upp spontana tankar från enskilda elever. Eller att stötta vid skrivövningar. Jag får ju inte heller någon helhetsbild av skolan, vilket såklart kan kännas lite konstigt.
Tekniken har nästan alltid funkat bra, jag har bara varit med om enstaka krascher. Kort sagt, för mig har digitala författarbesök funkat långt över förväntan - fast jag tar verkligen i från tårna för att nå genom rutan!
Även den här gången fick jag fin återkoppling efter mina digitala författarbesök:
"Mycket givande, gav våra elever mer läslust och skrivarlust!"
Kommentarer
Skicka en kommentar